Sessionen er næsten udløbet på grund af inaktivitet. Klik på OK for at forlænge tiden med yderligere 120 minutter.
- Blog - Se alle artikler
- 10 bud på essentielt udstyr til en ergonomisk arbejdsstation
- Købsguide: De nye miljøvenlige produkter til dit kontor og lager
- Købsguide: Manutans miljøvenlige emballage
- Købsguide: Valg af dit arbejdsstationsudstyr
- Væsentligt udstyr til at forbedre ergonomien på lageret
- 5 trin - sådan skaber du en bæredygtig arbejdsplads
- Købsguide: Valg af dine hygiejne- og rengøringsprodukter
- Fire trin til bæredygtig affaldshåndtering
- Analyser kortlaeg og planlaeg
- Informer trovaerdigt miljoarbejde
- Købsguide: Hvordan vælger du den bedste udendørs kildesorteringsbeholder til din virksomhed?
- Indkøbsguide: Hvilken type opbevaringsskab bør du købe til dit kontor?
- Købsguide: Pak, beskyt og send dine produkter med vores pap-opbevaringskasser
- Købsguide: Vælg dine kontormøbler med Manutan
- Købsguide: Find dine affaldssække med Manutan
- Købsguide: Vælg reoler og hylder med Manutan
- Købsguide: Vælg dit opbevaringsskab med Manutan
- Købsguide: Vælg din værkstedsstol med Manutan
- Sådan sparer kunderne tid med Witre Manutan
- Hvordan bliver automatiseret lagerstyring fremtiden inden for lagerstyring?
- Købsguide: De nye miljøvenlige produkter til kontorer og lagre
- Smart opmagasinering: Fremtiden for automatiserede logistiklagre
- Manutan – det rigtige valg, når du skal købe værktøjer og industrielle artikler
- Nye krav til affaldssortering
- Sådan implementerer du en effektiv affaldshåndtering i din virksomhed
- Købsguide: Sådan vælger du den bedste ergonomiske kontorstol
- Købsguide: Vælg dit trafik- og vejudstyr med Witre Witre Manutan
- 5 tips til at organisere dig selv på arbejdet, inden du tager på ferie
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Long tail spend: 6 levels to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
Fire trin til bæredygtig affaldshåndtering
Ønsker du, at der var en komplet og færdigpakket løsning til affaldshåndtering i din virksomhed?
Ja, det ville have været hurtigt, smidigt og bekvemt! Desværre er der ingen komplet løsning, der kan anvendes til alle virksomheder. Et seriøst miljøarbejde skal i stedet ses som et løbende projekt, der skal munde ud i nogle rutiner, der passer til de specifikke forhold i jeres virksomhed. Vi anbefaler, at I afsætter tid og følger disse fire trin: analysér, gennemfør, informér og kvantificér.
1. Analysér
Jeres første opgave vil være at identificere og studere det affald, der genereres i virksomheden. Forudsætningerne varierer selvfølgelig, og det er naturligt at have forskelligt fokus på f.eks. et kontor i forhold til en produktionsafdeling. Ikke desto mindre bør I altid se det som et feltarbejde, hvor der er brug for observation og kortlægning af både materialer og personale.
Kig specifikt på:
- Hvilke råvarer der anvendes.
- Hvilke aktiviteter der skaber affald.
- De nærmere detaljer ved affaldet (volumen, vægt, affaldstype, kvaliteten af restprodukter osv.).
- Personalestrømme (antal medarbejdere, hvordan de bevæger sig og behov for tilgængelighed og ergonomi).
- Lokaler (størrelse, tilgængelighed, miljø)
- Hvor meget haster det at behandle affaldet (arbejdsmiljø, sundhed, økonomi).
- De omkostninger, der i dag kan relateres til håndtering af restprodukter og affald samt den potentielle besparelse, som et optimeret flow kan medføre.
2. Implementér
Ud fra analysen og kortlægningen i trin 1, kan I nu evaluere forskellige muligheder og finde konkrete løsninger til hver afdeling, hvert arbejdstrin og hver affaldstype baseret på arbejdsmiljø, personalekrav og gældende krav og regler.
Dette arbejde kan resultere i:
- Kravspecifikationer og indkøbsliste til affaldshåndteringsprodukter.
- Fastsættelse af optimale steder og placeringer til affaldshåndtering.
- Organisering af affaldsstrømme og kildesortering.
- Aftaler med eksterne parter om indsamling og behandling af restprodukter og affald
- Installation af procesudstyr som f.eks. ballepressere, papirmakulatorer, rullebaner eller andet udstyr, der er tilpasset til aktivitetsspecifikke materialer og strømme.
3. Informér
Et velinformeret og motiveret personale er helt afgørende for en vellykket forandringsproces! Dette gælder hele organisationen – fra ledelse til servicepersonale. Ledelsens støtte til ændrede rutiner og incitamenter er nødvendig ved udvikling af virksomhedskulturen og for at inddrage alle medarbejdere på rejsen mod bæredygtig affaldshåndtering.
Skab forståelse og engagement ved løbende at uddanne personale og informere om formålet med ændringerne. Et aktivt miljøarbejde får derefter lov til at gennemsyre virksomheden, og gevinsten ved det igangværende arbejde er klarlagt.
4. Kvantificér
For at skabe et varigt forandringsarbejde med hensyn til affaldshåndtering bør I opstille et system til kontinuerlig måling og analyse af nøglefaktorer i den daglige drift. Dette bør ske ved hjælp af kvantitative data som f.eks. automatisk måling af affaldsmængder og ved at høre personalets synspunkter og forslag.
Sørg for at planlægge, hvordan disse oplysninger derefter anvendes bedst muligt for at foretage korrigerende foranstaltninger i form af eksempelvis ændrede rutiner eller bedre kommunikation med personalet. Her kan det være hensigtsmæssigt at arbejde med den overordnede 4-trinsmodel for at sikre, at affaldshåndteringen hele tiden er aktuel og en del af virksomhedens løbende udvikling.