Den fysiske arbejdsplads har en væsentlig indflydelse på medarbejdernes trivsel og livskvalitet, når de er på arbejde. Et uegnet miljø påvirker medarbejdernes fysiske og mentale sundhed såvel som virksomhedens præstation. Virksomheder bør derfor investere i ergonomiske kontormøbler og sørge for deres medarbejderes sikkerhed og tilfredshed. Her er de vigtigste tips til, hvordan du vælger hjælpemidler og udstyrer din arbejdsstation.
Hvorfor bør man skabe en ergonomisk arbejdsstation?
En medarbejder sidder i gennemsnit mere end 7,5 timer om dagen ved sit skrivebord, hvilket kan føre til fysiologiske effekter, lige fra de milde, akutte smerter til udviklingen af muskuloskeletale lidelser (MSD). Blandt de individer, der døjer med arbejdsskader, identificerer 60% muskuloskeletale lidelser som deres mest alvorlige lidelse. I denne henseende er udformningen af arbejdsstationer en væsentlig forebyggende foranstaltning, som også på markant vis forbedrer medarbejdernes velvære.
"Ergonomisk udstyr til forebyggelse af fysiske helbredsproblemer På mellemlang sigt kan arbejdet ved en computer føre til smerter i håndled og arme. Denne type smerter bør tages alvorligt, da det kan være tegn på muskuloskeletale lidelser.
"I den tredje europæiske Virksomhedsundersøgelse af Nye Risici og Risici i Fremvækst (ESENER) angav 65% af de adspurgte virksomheder, at gentagne bevægelser af hænder og arme er de vigtigste risikofaktorer for udviklingen af muskuloskeletale lidelser.
Det øgede fravær, som følge deraf, fører til et fald i produktiviteten. Stemningen på arbejdspladsen kan blive anspændt, og kvaliteten af de sociale relationer kan blive forringet. Dette skader virksomhedens image, hvis autoritet og hele organisation forstyrres.
Kontorudstyr kan føre til reelle fordele for medarbejderne i form af komfort, øget koncentrationsevne og forebyggelse af træthed og stress.
"Arbejdsstationsdesign for at forebygge psykiske problemer En dårligt optimeret arbejdsstation kan også føre til psykosociale lidelser. Faktisk er fysiske helbredsproblemer og et psykisk ubehag tæt forbundet. Forebyggelse af psykiske problemer i virksomheder indebærer derfor også indretningen af et sundt arbejdsmiljø. Støj, mangel på lys eller opbevaring er alle risikofaktorer for stressrelateret ubehag på arbejdspladsen. Dette problem er langt fra blot anekdotisk: Hver anden europæiske arbejdstager beskriver, at de føler sig stresset på arbejdet.
"Udstyr til en ergonomisk arbejdsstation
Dét at udstyre et kontor med ergonomiske møbler og andet kontorudstyr er en løftestang for medarbejdernes motivation. Når du skal vælge udstyr, er der et par kriterier og en best pratice, du bør tage i betragtning.
Sådan vælger du de rette kontormøbler til din arbejdsstation
I forbindelse med kontorarbejde er nakke, ryg og led særligt sårbare områder. Det gælder om at reducere belastningen og stressfaktoren på disse følsomme områder, og kontordesignet skal derfor opfylde specifikke krav.
Hvilke kriterier skal man tage i betragtning, når man vælger produkter og tilbehør?
Adskillige job i servicesektoren involverer stillesiddende arbejde. Medarbejderne tilbringer meget tid med at sidde i en kontorstol foran en computerskærm. Arbejdsstationsudstyr bør vælges ud fra den enkelte medarbejders specifikke behov. Udstyret skal være ergonomisk og justerbart efter følgende kriterier:
- Medarbejderens fysik (højde, vægt etc.)
- Personens fysiske tilstand (kendte medicinske problemer)
- Vedkommendes alder
- Personlige præferencer for udstyr
En god arbejdsstilling er afgørende for at forebygge træthed og spændinger. Med hensyn til hovedets optimale position bør skærmen placeres 2-3 cm under øjenhøjde for at reducere eksponeringen for kunstigt lys og samtidig minimere nakkefleksion. Fødderne skal hvile fladt på gulvet, og knæene bør være placeret lidt højere end bagdelen.
Best practice, der med fordel kan indføres på kontoret med henblik på sundhed og sikkerhed
"Grundreglen for en ergonomisk tilgang er at give kroppen så meget bevægelsesfrihed som muligt for at opfylde dens fysiologiske behov. Selv under kontorarbejde er det vigtigt at variere mellem forskellige stillinger i løbet af dagen eller at bevæge sig lidt med jævne mellemrum.
"Regelmæssig træning er også en løsning, som bør overvejes for medarbejderne, da det er med til at styrke en god arbejdsstilling og dermed forebygge ubehag.
For at forebygge arbejdsulykker er det også vigtigt, at medarbejderne følger sikkerhedsreglerne. Endelig er det tilrådeligt at holde pauser og strække kroppen, før man genoptager de stillesiddende aktiviteter.
Produkter og tilbehør til design af en ergonomisk arbejdsstation
Når man ønsker at forebygge stress og smerter i løbet af dagen, er det vigtigt at vælge ergonomiske produkter såsom skærmudstyr (DSE) og praktisk tilbehør. Uanset om det drejer sig om kontoret eller værkstedet, er det vigtigt at investere i en passende arbejdsstation.
Sådan vælger du skrivebord og stol
En kontorstol skal vælges efter medarbejderens profil. Stolen skal give medarbejderen mulighed for at sidde oprejst og have knæene lidt højere oppe end bagdelen.
Hvis medarbejderens kropstype ikke giver mulighed for at nå denne stilling, bør vedkommende anvende en fodstøtte for at reducere belastningen af lænd og knæled. Dette forhindrer også en fremadrettet holdning, som overbelaster ryg og lændehvirvler.
For at opmuntre til bevægelse, uden at forstyrre arbejdet, kan en drejeskive til skærmen være en god løsning. Dette letter også teamwork, da man undgår behovet for at skulle vende og dreje sig. Et hjørnebeslag til skærmmontering sikrer en behagelig visningshøjde.
Ergonomiske stole reducerer rygproblemer og fås i mange former og størrelser. Der er sidde-stå-modellen, som giver medarbejderen en god bevægelsesfrihed. Den er særligt velegnet til værkstedsarbejde. Knæstole giver dig mulighed for at læne dig fremad for at reducere belastningen af din lænd.
Med hensyn til skrivebordet er det tilrådeligt at vælge en højdejusterbar model, når det vel at mærke er muligt.
Ergonomisk tilbehør
Flere former for tilbehør gør det muligt at justere skærmen til en ideel position ved hjælp af et fast eller drejeligt stativ. Stolens højde er også en vigtig faktor for at forebygge smerter. Det er årsagen til, at nyt udstyr er blevet designet til bedre at tilpasse sig individets fysiologiske behov og reducere belastningen i disse sårbare områder. Dette gælder blandt andet håndledsstøtter, som har en dokumenteret effekt til at forebygge karpaltunnelsyndrom. En anden vigtig nyskabelse er den ergonomiske mus. Det vertikale design gør det muligt for håndleddet at indtage en mere naturlig position og tilbyder et højt komfortniveau.
Udstyret, der sigter mod alles sikkerhed på værkstedet
Værksteds- og lagerarbejdernes sundhed og sikkerhed bliver ofte sat på prøve. Hårdt fysisk arbejde og et stressende arbejdsmiljø kræver, at arbejdsstationer er udstyret med ergonomiske produkter.
Når du ønsker at forebygge muskuloskeletale lidelser og andre invaliderende arbejdsrelaterede skader, bør du have øje for at skabe de bedst mulige siddepladser. Højdejusterbare sidde-stå-stole er et ideelt valg. For de medarbejdere, der tilbringer meget tid på produktionslinjen, kan en aflastningsmåtte være en god løsning. Endelig kan de medarbejdere, der håndterer tunge byrder, få brug for håndvogne, gaffeltrucks og elektriske palleløftere.
Design af arbejdsstationen
Arbejdsstillingen og ergonomiske møbler har en væsentlig indflydelse på medarbejdernes træthedsniveau, men det er ikke det eneste, man bør tage i betragtning. En omhyggelig overvejelse af kontorakustik og opbevaringsmuligheder spiller ligeledes en stor rolle i stressforebyggelse.
Organisation af rummet
Arbejdspladsens layout har en væsentlig indflydelse på medarbejdernes generelle trivsel. Der er en række løsninger til, hvordan man kan forbedre komforten og ergonomien på arbejdsstationer: Installation af et skærmstativ med integrerede skuffer, brug af passende opbevaringsmøbler eller organisering af rum for at sikre mere privat plads for alle parter.
Rent ergonomisk anbefales det også, at man placerer arkiverings- eller opbevaringsområderne lidt væk fra skrivebordene for at fremme bevægelsen. Når det kommer til ergonomi, er det nogle gange de små ting, der gør hele forskellen og gør alles arbejdsliv mere behageligt, både for krop og sjæ.
Sådan fremmer man et godt arbejdsmiljø
Trivsel på arbejdspladsen skal også tage højde for akustik, belysning og dekoration. Støjforurening forårsager stress, men også træthed, hvilket er skadeligt for produktiviteten: Investering i en passende løsning tjener sig hurtigt ind.
På værkstedet kan medarbejderne eksempelvis bære høreværn. Naturligt lys er også vigtigt, da det har en positiv indflydelse på sindet og koncentrationsevnen. Lys har ligeledes en antidepressiv effekt og bekæmper træthed.
Luftkvaliteten er en af de vigtigste faktorer for trivslen på arbejdspladsen, så det er en god idé at udstyre lokalerne med planter, der fjerner forurenende stoffer.
Endelig er dét at lade medarbejdere tage ejerskab over deres arbejdsplads en god måde at øge deres engagement på. I et personligt miljø føler medarbejderne sig mere afslappede og hjemme.
Det er nødvendigt for medarbejderne at håndtere de nye udfordringer med trivsel på arbejdspladsen. Forebyggelse af fysiske og psykiske problemer er et hot topic. Et sundt arbejdsmiljø og det rigtige udstyr er afgørende for at begrænse psykosociale risici, der er til skade for både virksomheder og deres medarbejdere.
Vil du læse mere om arbejdsstationsudstyr, kan du læse vores købsguide for nye miljøvenlige kontor- og lagerprodukter.