Største sortiment i Norden, hurtig levering og tusindvis af tilfredse kunder. Hvad er egentlig Witre Manutans hemmelighed? Vi har fanget Alex Padovan til en hurtig snak - inden han skulle videre for at løse de forskellige opgaver hos Witre Manutan, der er en del af Manutan Group.
Hej Alex Padovan, kan du fortælle lidt om dig selv, og hvad du arbejder med hos Witre Manutan?
Jeg hedder Alex Padovan og bor i Alingsås sammen med min kone og vores tre børn. Jeg er oprindeligt født i København, men flyttede hertil i slutningen af 1990'erne og har arbejdet i virksomheden de seneste 25 år, dog i forskellige roller. I dag arbejder jeg som Nordic Operations Manager.
Mit ansvarsområde omfatter de trin, der følger fra, kunden afgiver en ordre, til vi har leveret produktet. Det skal gerne ske både hurtigt og omkostningseffektivt.
Hvad adskiller Witre Manutan fra andre virksomheder?
Vi skiller os bl.a. ud på vores hurtige levering. Vi lægger vægt på at have de rigtige produkter, og vi sørger for at genopfylde lageret med den hastighed, der svarer til den service, vi ønsker at yde vores kunder.
Vi afsender 70% af alle indkommende ordrer samme dag, så det er nødvendigt, at vi har dét på lager, som kunderne efterspørger. En af vores styrker er også, at vi er en del af Manutan-koncernen. Det bevirker, at vi kan tilbyde et både stort og bredt sortiment.
På vores lager i Mölndal har vi ca. 5.000 varer, som vi kan sende samme dag, hvilket svarer til 80% af vores omsætning. Vi kan sende de øvrige 20% fra et centrallager i Europa. Det kan virke langt væk, men vores logistik gør, at vi stadig kan tilbyde meget korte leveringstider.
"En af vores styrker er også, at vi er en del af Manutan-koncernen. Det bevirker, at vi kan tilbyde et både stort og bredt sortiment."
Udover hurtig levering, hvad kan I så tilbyde, så kunden ender med at spare tid?
Vi har flere e-handelsløsninger udover vores webshop.
Punch-out er et dynamisk produktkatalog, der opdateres i realtid. Her kan man logge ind på sin egen indkøbsportal eller vores webshop, når man ønsker at købe de forskellige varer. Man kan bl.a. se både leveringsbetingelser og priser.
Vi har også et e-katalog, hvor vi integrerer et statisk katalog i kundens indkøbssystem. Dér kan man handle direkte hos os via sin egen portal.
Vi tilbyder også e-fakturering med et helt digitalt flow. Når kunden afgiver en ordre, sendes der automatisk en e-faktura, der matcher kundens indkøbsordre. Den sendes direkte til vedkommendes portal. Man vil således opleve et fuldautomatisk flow fra indkøb til fakturering.
I skrivende stund har I næsten 2400 anmeldelser på Trustpilot, hvoraf de 92% er 4-stjernede anmeldelser (eller mere) på en 5-stjernet skala. Imponerende! Hvad gør I for at få så gode anmeldelser?
Vi leverer til tiden, hurtigt og med kvalitet.
Af alle vores ordrer, uanset om varen er på lager eller ej, sendes 70% samme dag, som de bestilles, og vi har normalt en 100% leveringssikkerhed. Så ordren når frem til kunden inden for den tid, vi har bekræftet.
På et globalt plan når 95% af alle leverancer kunden inden for den tid, vi bekræfter på nettet. Pålidelighed - set i forhold til, at vi leverer inden for den nævnte tidsramme - er dog kun én del.
Den anden del er at være hurtig. Vi kunne f.eks. sagtens love kunden en 100 dages leveringstid, så vores leveringsopfyldelse gik fra 95% til 100%, men så var det måske heller ikke lige så relevant for kunden. Så det handler både om fart, og at vi holder, hvad vi lover.
Det handler imidlertid også altid om at finde en god balance mellem de to ting, og det er noget, vi hele tiden arbejder på.
Og så er der kvaliteten. Det er ikke nok bare at levere hurtigt og til tiden; kunden skal også modtage det rigtige produkt og være tilfreds med det. Det er de tre punkter, vi arbejder med for at øge kundetilfredsheden, og det gennemsyrer hele organisationen.
Vi lytter meget til kunderne, både når det kommer til ønsker og krav. Vi ser med største alvor på deres feedback. Det er bl.a. en feedback, vi får via Trustpilot og via vores Key Account Managers. Vi laver også kundetilfredshedsundersøgelser hver måned, hvor vi aktivt kontakter kunderne for at få deres feedback. Lige nu handler det meget om grøn transport og miljø.
"Vi lytter meget til kunderne, både når det kommer til ønsker og krav. Vi ser med største alvor på deres feedback."
Witre Manutan-koncernen har 27 datterselskaber i 17 lande. Hvad er fordelen ved at have så mange kolleger ude i Europa?
Den hurtige levering fra vores europæiske lagre er en kæmpe fordel. Vi er naturligvis afhængige af vores kolleger i Europa, så vi kan opfylde leverancerne til vores kunder. Skulle noget gå galt, har vi fora, hvor vi hurtigt kan identificere, hvad problemet er, uanset om det handler om leverandører eller råvarer. Vi er hurtige til at fikse de forskellige problemer.
At vi er mange, gør det nemmere at finde en ny løsning for kunden, hvis det bliver nødvendigt. Det er en styrke, at vi er til stede i så mange lande, og at vi har et godt netværk, så vi kan forbedre de ting, der er behov for.
Kan du give os 5 hurtige grunde til, hvorfor du synes, at man skal handle hos jer i Witre Manutan – hvad er I bedst til?
- Et stort og bredt sortiment, og at vi har adgang til de respektive varer med relativt hurtige gennemløbstider.
- 70% af alt, der forlader vores lager i Skandinavien, når frem til kunden dagen efter, og vi optimerer hele tiden vores flows.
- Nordens bedste kundservice, gå ind på Trustpilot og læs anmeldelser.
- Vi arbejder meget proaktivt med vores kunders feedback og tilpasser alt fra sortiment til transportløsninger.
- Vi tilbyder desuden skræddersyede e-handelsløsninger.