Uanset om det er for at reducere mængden af affald, for at beskytte miljøet og tænke bæredygtigt, for at overholde loven eller forbedre den økonomiske ydeevne, er affaldsovervågning i virksomhederne afgørende. Men hvordan opsætter og sikrer man en god affaldshåndtering i en virksomhed?
Til kategorien
Affaldshåndtering i virksomheder: Hvad er de nuværende regler?
Ifølge Europa-Parlamentets og Det Europæiske Råds direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 betragtes "ethvert stof eller enhver genstand, som indehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med", som affald.Denne lovgivning klassificerer affald efter et hierarki (forebyggelse, forberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse, anden nyttiggørelse, bortskaffelse af affald), der giver et grundlag, som virksomheder kan bygge deres affaldshåndteringspolitik på.
De skal derfor forpligte sig til at håndtere deres affald "uden at der opstår risiko for hverken vand, luft, jord, planter eller dyr; uden at der forvoldes støj- eller lugtgener; og uden at landskaber eller områder af særlig interesse påføres skade”. Det involverer alle sektorer (restauranter, private kontorer, byggepladser, offentlige institutioner, butikker etc.).
Direktivet pålægger også virksomheder at "behandle [deres affald] selv eller lade det håndtere af en officielt anerkendt operatør". Det er også virksomhedernes ansvar at sortere det affald, de genererer, efter dets type.
Uanset om de selv udfører behandlingen eller uddelegerer denne opgave til en tjenesteudbyder, skal materialerne behandles i det relevante system, og sporingen af forsendelser skal registreres.
Disse foranstaltninger gælder både for affald fra medarbejdernes aktiviteter og for affald, der genereres på stedet under produktionen.
Hvordan skal affaldshåndteringen organiseres i virksomhederne?
Kæden for affaldsovervågning består af to led: intern og ekstern forvaltning.
5 trin til en effektiv affaldshåndtering
Implementering af en optimal tilgang til affaldshåndtering i en virksomhed kan opnås i 5 faser.
1 – Gør status over situationen
Når man gør status over situationen, skal der stilles en række spørgsmål om det affald, der genereres i virksomheden:
- Hvor meget affald produceres der?
- Hvilken slags affald drejer det sig om?
- Er det genbrug? Kan det genanvendes? Er det farligt?
- Kan det reduceres?
Clarisse Chang, Senior CSR-analytiker hos EcoVadis[1], forklarer: “Det kan være nyttigt at benchmarke jer i forhold til andre virksomheder inden for sektoren for at identificere jeres relative præstation og specificere jeres mål.”
Når først situationen er blevet analyseret, kan der indføres en affaldshåndteringspolitik.
2 – Etablér en affaldsbehandlingsstrategi
Denne handlingsplan er opbygget af flere kategorier, der har til formål at behandle følgende spørgsmål:
- Hvilket affald er til genbrug, kan genanvendes, reduceres og bortskaffes?
- Kan det gennemgå en genvindingsproces for at skabe nye produkter?
- Kan det omdannes for at generere en energikilde?
- Hvordan kan det håndteres både internt og eksternt?
- Hvilket firma skal bruges til at indsamle det?
- Hvor skal genbrugsbeholderne placeres af hensyn til brugervenligheden?
- Hvordan informerer man bedst interessenter, så de alle føler sig involveret?
Med tanke på, at det bedste affald er det affald, vi ikke producerer, bør virksomheder udtænke en strategi, der gør det muligt at begrænse deres klimaaftryk mest muligt.
3 – Vælg den rigtige tjenesteudbyder
Alt afhængigt af virksomhedens behov kan en ekstern tjenesteudbyder være bedst egnet til at levere de relevante tjenester. For at træffe det rette valg bør du stille dig selv et par spørgsmål, herunder:
- Skal tjenesteudbyderen kun levere materialet til sortering? I så fald vil indsamlingen blive foretaget af en anden part eller af et rengøringsfirma.
- Skal de indsamle affaldet, når det er overført til de centraliserede affaldsspande?
- Er de direkte involveret i indsamlingen af affald i sorteringsbeholderne?
4 – Tjek omkostningerne
Omkostningerne for affaldshåndtering er ikke begrænset til den eksterne serviceudbyders priser. Du skal også tage højde for:
- Køb eller leje af opbevaringsudstyr;
- Hvor ofte det afhentes;
- Affaldsbehandlingsmetoder etc.
5 – Implementér en god affaldshåndtering
Behovene er identificeret, serviceudbyderen er valgt, og budgettet er afsat... Nu er det tid til at handle! Men når affaldshåndteringspolitikken er fastlagt, og kontrakten med den valgte tjenesteudbyder er underskrevet, skal informationen stadig formidles tydeligt i virksomheden.
En god affaldshåndtering i virksomheder bygger på et fælles engagement
For at sikre, at strategien følges, skal alle forstå de forskellige processer af affaldshåndteringsstrategien i virksomheden. Det indebærer at informere og uddanne medarbejderne.
Der er mange tiltag, der kan iværksættes for at opnå dette. Ved at følge Capgeminis eksempel kan man opnå en større forståelse og engagement gennem:
- E-mailkommunikation;
- Tydelig information om sorterings- og genbrugsbeholdere;
- Kurser;
- Sjove aktiviteter til at motivere medarbejderne til at deltage;
- Oprettelsen af en særlig guide, “Sådan sorterer jeg mit affald på arbejdspladsen”.
Et uafhængigt eksternt perspektiv, såsom EcoVadis-vurderingen, kan hjælpe med at få budskabet igennem internt, som Clarisse Chang her forklarer:
“[Da denne] evaluering er ekstern, giver den et neutralt perspektiv, der er nyttigt for intern kommunikation og til at mobilisere medarbejdere omkring affaldsreduktionsprocessen."
Køber-leverandør-forholdet skifter mod et fælles engagement
Indkøbsafdelingen skal sikre, at leverandørerne lever op til miljøstandarderne. Disse to partnere bør arbejde sammen om at foreslå progressive forbedringer til gavn for miljøet.
Affaldshåndtering i virksomheder er en positiv spiral, som Clarisse Chang forklarer:
“Du har ret til at bede dine leverandører om at gøre det samme, fordi deres [EcoVadis]-score påvirker både din og kundernes. […] Affaldshåndtering er derfor synergistisk, hvilket skaber en god cyklus mellem de enkelte virksomheder.”
Hvis en virksomhed beslutter sig for at få sin præstation angående bæredygtighed evalueret, bliver den bl.a. bedømt på indkøb. Hvis det ikke allerede er tilfældet, skal virksomheden derfor prioritere ansvarlige leverandører, da deres økologiske påvirkning uundgåeligt påvirker virksomhedens.
Det er et sandt samarbejde mellem købere og leverandører. Dét, der før var en simpel transaktion, er nu en teamindsats, hvor alle involverede spiller en stor rolle. Spørgsmål stilles og udfordres, og forslag genererer nye idéer: Hvilke materialer skal man vælge? Er der mulighed for energigenvinding? etc.
Som man siger: “Alene går man hurtigere, men sammen når vi længere”.
Vil du udvikle en ansvarlig indkøbspolitik, kan du downloade vores whitepaper “Purchasing and CSR policy”.
[1] Global CSR, bæredygtighedsevaluering og vurderingsplatform for virksomheder