Sessionen er næsten udløbet på grund af inaktivitet. Klik på OK for at forlænge tiden med yderligere 120 minutter.
- Blog - Se alle artikler
- 10 bud på essentielt udstyr til en ergonomisk arbejdsstation
- Købsguide: De nye miljøvenlige produkter til dit kontor og lager
- Købsguide: Manutans miljøvenlige emballage
- Købsguide: Valg af dit arbejdsstationsudstyr
- Væsentligt udstyr til at forbedre ergonomien på lageret
- 5 trin - sådan skaber du en bæredygtig arbejdsplads
- Købsguide: Valg af dine hygiejne- og rengøringsprodukter
- Fire trin til bæredygtig affaldshåndtering
- Analyser kortlaeg og planlaeg
- Informer trovaerdigt miljoarbejde
- Købsguide: Hvordan vælger du den bedste udendørs kildesorteringsbeholder til din virksomhed?
- Indkøbsguide: Hvilken type opbevaringsskab bør du købe til dit kontor?
- Købsguide: Pak, beskyt og send dine produkter med vores pap-opbevaringskasser
- Købsguide: Vælg dine kontormøbler med Manutan
- Købsguide: Find dine affaldssække med Manutan
- Købsguide: Vælg reoler og hylder med Manutan
- Købsguide: Vælg dit opbevaringsskab med Manutan
- Købsguide: Vælg din værkstedsstol med Manutan
- Sådan sparer kunderne tid med Witre Manutan
- Hvordan bliver automatiseret lagerstyring fremtiden inden for lagerstyring?
- Købsguide: De nye miljøvenlige produkter til kontorer og lagre
- Smart opmagasinering: Fremtiden for automatiserede logistiklagre
- Manutan – det rigtige valg, når du skal købe værktøjer og industrielle artikler
- Nye krav til affaldssortering
- Sådan implementerer du en effektiv affaldshåndtering i din virksomhed
- Købsguide: Sådan vælger du den bedste ergonomiske kontorstol
- Købsguide: Vælg dit trafik- og vejudstyr med Witre Witre Manutan
- 5 tips til at organisere dig selv på arbejdet, inden du tager på ferie
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Long tail spend: 6 levels to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
En artikelserie om bæredygtig affaldshåndtering
#1 Analysér
Kortlæg og planlæg – grundlaget for en bæredygtig løsning for din affaldshåndtering
“All you need is the plan, the road map, and the courage to press on to your destination”
- Earl Nightingale
“If you don’t know where you are, a map won´t help”
- Watts S Humphrey
Hvis du skal nå dit slutmål, kræver det både kort og kompas, og du har brug for at vide, hvor du befinder dig, når du starter din rejse! På samme måde kan man definere et affaldshåndteringsprojekt: Hvis du ønsker at opnå rentabel og bæredygtig affaldshåndtering, kræver det et ambitiøst grundlæggende arbejde i form af analyse af den aktuelle situation og kortlægning samt planlægning, mål og en langsigtet vision for fremtiden.
Start med at danne dig et klart billede af virksomhedens affald, og hvordan I håndterer dette i dag. Forudsætningerne varierer selvfølgelig, og det er naturligt at have forskelligt fokus på f.eks. et kontor i forhold til en produktionsafdeling. Ikke desto mindre bør I altid se det som et feltarbejde, hvor der er brug for observation og kortlægning af både materialer og personale.
Start med at indhente eksisterende data, f.eks. kvalitetsrapporter fra ekstern genvindingspartner og fakturaer relateret til affaldshåndtering. Det anbefales også at foretage en analyse af affaldets sammensætning for at evaluere den eksisterende kildesortering og i tilfælde af, at flere forskellige restprodukter og materialer bør adskilles. Dette har til formål at minimere omkostningerne og samtidig lette håndteringen. Andre ting, der er værd at arbejde med, er observation, stikprøver og medarbejderundersøgelser for at evaluere personalets rutiner, bevægelsesmønstre, ønsker, ideer og erfaringer. De eksisterende affaldshåndteringsprodukters funktionalitet og mangler skal identificeres, og det samme gælder de logistiske muligheder og begrænsninger for virksomhedens lokaler.
Dette arbejde bør resultere i et tydeligt helhedsbillede med svar på f.eks. følgende punkter:
- Hvilke råvarer der anvendes.
- Hvilke aktiviteter der skaber affald.
- De nærmere detaljer ved affaldet (volumen, vægt, affaldstype, kvaliteten af restprodukter osv.).
- Personalestrømme (antal medarbejdere, hvordan de bevæger sig og behov for tilgængelighed og ergonomi).
- Lokaler (størrelse, tilgængelighed, miljø)
- Medarbejdernes ønsker, ideer og bekymringer samt viden og engagement inden for emnet.
- Hvor meget haster det at behandle affaldet (arbejdsmiljø, sundhed, økonomi).
- De omkostninger, der i dag kan relateres til håndtering af restprodukter og affald samt den potentielle besparelse, som et optimeret flow kan medføre.
Når denne analyse af den aktuelle situation er gennemført, udgør den grundlaget for den næste del af analysefasen: Sæt tydelige og konkrete mål for, hvad din virksomhed ønsker at opnå med affaldshåndteringen, og udarbejd en plan for, hvordan I når dertil. Dette skaber motivation og giver et godt grundlag for et vellykket resultat.
Et tip er at tage udgangspunkt i affaldspyramiden i denne proces – en model, der er designet til optimal prioritering af dine mål. Formålet er at tydeliggøre nødvendigheden af indsatser så tidligt i kæden som muligt, hvor der kan opnås maksimale miljøfordele og størst mulig rentabilitet.
Affaldsminimering (A) – generer så lidt affald som muligt! Se på, hvad hele organisationen kan gøre for at reducere sit materialeforbrug, fra madrester til emballage og kemikalier. Fastsæt tydeligere mål for den forventede reduktion, og planlæg ændrede arbejdsrutiner, personaleincitamenter og intern kommunikation.
Genbrug (B) – definer, hvilke restprodukter der kan genbruges. Først og fremmest i din virksomhed, men alternativt hos ekstern aktør. Måske er der endda restprodukter, der i dag betragtes som affald, men som har potentiale for at generere indtægter? Sæt tydelige mål for, hvor meget af dit affald der skal genbruges, hvilken logistik og hvilke produkter der skal bruges til behandling og logistik, samt hvilke besparelser dette forventes at generere for din virksomhed.
Genvinding (C) – affald, der ikke kan genbruges, bør så vidt muligt genvindes. Det er godt for både miljøet og pengepungen! En effektiv og velplanlagt kildesortering sparer mange penge, både hvad angår de faktiske omkostninger og logistikgevinster. Der bør fastsættes mål både for omkostningsbesparing, men også brugeroplevelse, personale- og materialelogistik samt ergonomisk forbedring.
Energiudnyttelse (D) og deponering (E) – fastsæt klare mål procedurer for at minimere det affald, der i sidste ende går til forbrænding og deponering.
Denne analysefase, hvor kortlægning er sket sammen med klare mål og implementeringsplan, udgør derefter grundlaget for en vellykket implementeringsproces! Så skal alle dele samles i en velfungerende helhed med de rette produkter, på det rette sted, til den rette pris og i sidste ende også give den rette effekt!